Ce se înţelege prin porunca mărturisirii ; unui singur Botez din
Simbolul de credinţă ?
Trebuie să înţelegem că Botezul nu se repetă.
De ce nu se repetă Botezul ?
Botezul este naştere duhovnicească şi, după cum omul se naşte o singură
dată, aşa şi Botezul nu se face decât o dată.
Botezul este Taina prin care credinciosul, prin întreita cufundare a trupului
în apă şi chemarea lui Dumnezeu, Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, moare pentru
această viaţă trupească păcătoasă şi renaşte de la Duhul Sfânt într-o viaţă
duhovnicească şi sfântă. „De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu
va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu” (Ioan 3, 5).
Abia in viata crestina botezul are un caracter special, de Taina, fiind una din
cele sapte Taine ale Biserica crestine. Stiti care sunt cele sapte taine ale
Biserica ? In primul rand Botezul, apoi Mirungerea, sau Ungerea cu Sfantul
Mir, Sfanta Impartasanie, Spovedania, Casatoria, Preotia si Sfantul Maslu.
and se boteaza copiii ?
Dupa randuiala veche crestineasca, se boteaza incepand de la sapte zile
pana la patruzeci de zile, nu mai tarziu. Am aflat acum, dupa comunismul
acesta care s-a abatut peste noi, ca au ramas multi oament majori, oameni
in varsta nebotezati si vin si cer Botezul de la noi. Se poate sa fie botezati
acesti oameni, insa sa vorbeasca cu preotul respectiv si preotul stie ce are
de facut.
Sunt si anumiti sectanti, care au fost botezati la secta lor. Acestia, daca vin
la Ortodoxie, trebuie sa fie botezati din nou.
Sunt si sectanti care au fost mai intai botezati ortodox, apoi s-au dus la
secte. Daca revin la Biserica Ortodoxa, singura care este mantuitoare, ei
nu se mai boteaza din nou, ci li se face randuiala de revenire si se ung cu
Sfantul si Marele Mir.
Centrul sau esenta Botezului consta in afundarea de trei ori in apa si in
rostirea formulei Botezului : ” Se boteaza robul lui Dumnezeu ( cutare ), in
numele Tatalui. Amin. Si al Fiului. Amin. Si al Sfantului Duh. Amin “. Si cel
ce se boteaza trebuie introdus si scufundat de trei ori in apa botezului.
Sunt si botezuri prin turnare. De pilda, lumea catolica asa boteaza, prin
turnare. Ori, turnarea aceasta este o abatere de la traditia crestina. Insusi
Mantuitorul S-a scufundat in apa, desi Mantuitorul nu avea nici un pacat.
Cei care intrau in raul Iordanului, si ei, de asemenea, erau scufundati in
apa si se ridicau, tot in apa, si-si marturiseau pacatele lor, stand in apa in
acest timp.
Slujba botezului. Sunt doua parti distincte in slujba Botezului. Intai se citesc
exorcismele, formate din patru rugaciuni : doua rugaciuni sunt catre
Dumnezeu, catre Care vine acest catehumen, si doua rugaciuni impotriva
duhurilor necurate, impotriva diavolului, care este blestemat, alungat,
defaimat, fiind duh necurat, care tine sub stapanire aceste suflete omensti,
si este indepartat de la acest suflet, fie ca este prunc, fie ca este om in
varsta.
A doua parte a Botezului consta in insasi taina Botezului. Se sfinteste intai
apa botezului in cristelnita, vasul in care se boteaza se numeste cristelnita
si vine de la cuvantul Hristos sau crestin. Dupa aceea se savarseste slujba
Botezului in aceasta apa binecuvantata, sfintita. Cel care se boteaza se
scufunda, cum am spus, de trei ori in apa. Apoi este scos din apa, este uns
peste tot trupul cu Sfantul si marele Mir si dupa aceea se citeste Apostolul
si Sfanta Evanghelie de la Matei : Mergand, invatati toate neamurile,
botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Aceasta este
porunca Mantuitorului.
Dupa aceea pruncul este sters in locurile unde a fost uns cu Mir si cu
untdelemn sfintit si dupa aceea este momentul cand se tunde, prima
tundere. Tunderea aceasta era folosita si in vechime si este folosita si
astazi, mai ales in zilele noastre la calugarie si la taina Hirotoniei, cand un
preot este tuns in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.
Deci, oricarui prunc i se aplica trei Taine : Botezul, Ungerea cu Sfantul Mir
si Sfanta Impartasanie. Asa intra el in viata.
Un asemenea prunc botezat, in care nu au fost pacate, decat pacatele
parintilor, care se spala prin botez, dobandeste prin harul Botezului, harul
Sfantului Duh, o adevarata lumina, ca o faclie; mai mult decat aceste becuri
straluceste trupul si sufletul botezat. Daca am vedea noi, cu ochii nostri
trupesti, ne-am spaimanta de aceasta lumina, de acest copil al lui
Dumnezeu, al lui Iisus Hristos. Si datoria noastra a crestinilor este ca sa ne
straduim de-a lungul vietii noastre, sa pastram aceasta curatie, aceasta
nevinovatie, aceasta sfintenie, primita prin Taina Botezului in pruncia
noastra. Aceasta este marea grija a credinciosilor.
Stiti si dumneavoastra ca la Botez sunt nasi, pentru un baiat sa fie un
barbat, pentru fetita, o femeie.
Dar trebuie si fie si ei botezati ortodocsi si sa fie crestini. Ei tin in brate
pruncul si, din clipa botezului, ei devin parinti spirituali ai celui botezat.
Nasii sunt, datori toata viata pruncului, cat va creste, pana la batranetile lui,
sa-l supravegheze ca niste adevarati parinti sufletesti, sa aiba grija de el si
sa-l calauzeasca pe calea cea buna si sfanta a vietii crestine pana la
sfarsitul vietii lor.
Daca se intampla de-a lungul vietii anturaje pacatoase, ori caderi din
nebagare de seama, alteori din influentele cele din afara, Hristos a randuit
Taina Sfintei Marturisiri, Taina Pocaintei, Taina Lacrimilor, prin care cei
pacatosi au nevoie sa-si spele multele lor pacate.
De aceea, datoria, noastra este sa pastram sfintenia vietii noastre, a
Sfantului Botez si atunci, fara imdoiala ca ramanem in legatura harica si
intima cu Dumnezeu, daca ne pastram curati si pazim poruncile lui
Dumnezeu. Daca pazim toate acestea, harul Duhului Sfant ramane
neintrerupt in noi, din momentul Botezului si pana la sfarsitul vietii noastre.
Ne oprim aici cu Taina Botezului, usa de intrare in crestinism, momentul
infierii si al initierii in viata crestina prin Botez.